Kecantikan Muslimah:dalaman atau luaran????


Sumber Diperoleh:
http://islamicgeneration93.blogspot.com

Assalamualaikum to all readers.....
hmm...
aku rasa macam da lama aku x post entry yang terbaru..
kali ini aku nk ajak korang berfikir mengenai sesuatu perkara yang mungkin korang harus fikirkan mengenai wanita yang akan menjadi pendamping dalam kehidupan kita dalam satu ikatan yang sah..
hmmm..
pertama sekali aku nk tanya korang suka tak makan gula-gula...majoriti akan mengatakan bahawa gula-gula adalah makanan favourite ...he3..
tapi..
jika satu masa nanti korang akan diberi dua biji gula-gula dan tiba-tiba
 dua biji gula-gula tersebut  sudah jatuh ke lantai yang kotor mungkin......
satu yang berbalut dan satu lagi tidak berbalut..
mana yang  korang hendak?
yang berbalut ke atau tidak?
aku pasti mesti majoriti hendak gula-gula yang berbalut..
sebab 
gual-gula yang berbalut tu hanya kotor di balutan plastiknya sahaja...padahal dalamnye(gula-gula tersebut) masih lagi bersih..
Tapi....
bagaimana kalau gula-gula yang berbalut tu rasanya tidak sedap..macam shial rasanya dan kalau korang memakannya boleh membawa mudarat pada diri korang sementara gula-gula yang lagi satu tu (yang tidak berbalut) rasanya memang sedap cuma kotor sedikit sahaja.....
mesti lah mungkin korang akan kutip gula-gula yang tidak berbalut tu dan dibasuh serta dibersihkan agar hilang segala kotoran supaya korang boleh memakannya..
begitu jugalah yang aku hendak cuba kaitkan dengan wanita muslima pada zaman sekarang ini
kalau korang (yang lelaki) berkenalan dengan dua orang perempuan;seorang yang bertudung dan seorang lagu tidak bertudung..
korang yang lelaki pasti hendak perempuan yang bercover dengan tudung..kalau boleh yang labuh...
tapi itu pada pandangan korang yang berminat dengan gaya tudung si pemakainya..
tapi..
bagaimana kalau yang bertudung tu..dalamannya (akhlaknya) sangat buruk...berburuk sangka,panas baran,suka memaksa, mempunyai perasaan iri hati dan hasad dengki yang tinggi dan yang paling teruk sekali tidak menjaga solat lima waktunya.. dan tidak menghormati orang lain dan sebgainya(aku hendak list kan pun memang x cukup )
manakala
 wanita yang kita lihat tadi tidak bertudung tadi memang baik dalamannya(akhlaknya)
menjaga akhlaknya..hormat pada orang lain terutama terhadap orang yang lebih tua darinya..termasuk ibu bapanya,menjaga hubungannya dengan Allah(menjaga solat,berpuasa,dan sebagainya..)
cuma dia tidak bertudung..
adakah korang still lagi pilih wanita yang bertudung itu atau...yang tidak bertudung itu..
memang kita kalau boleh hendak wanita yang bertudung sebagai pasngan kita..tapi kalau boleh kita mestilah hendak yang akhlaknya terbaik... macam pepatah english


Dont judge the book by its cover.. 


Wanita yang tidak bertudung tapi akhlaknya yang terbaik boleh kita lenturkannya dengan menasihatinya agar bertudung kerana dia pasti akan melakukannya kerana hormatkan kita sebagai pasangannya..paling tidak pun timbul kesedaran dalam dirinya agar bertudung tanpa paksaan dari sesiapa kecuali dengan petunjuk dan hidayah Allah..
mungkin bagi pembaca muslimah harap korang tidak tersinggung dengan post aku kali ini..janganlah korang bersangka buruk kepada aku dan berfikir aku hendak merendah-rendahkan martabat bagi si pemakai tudung..
tidak sama sekali kerana ini sebagai renungan....
ini sebagai renungan terhadap insan yang bergelar muslimah dan panduan terhadap insan yang bergelar lelaki
mungkin korang yang lelaki akan berfikir..alangkah bagus kalau ada gula-gula yang ketiga..yakni walaupun jatuh di tempat yang kotor tapi  berbalut dan isi dalamnya sedap..boleh kita pilih itu dari yang dua pilihan tadi..
tpi macam yang aku kata tadi.. korang cuma ada yang dua pilihan itu aje..
kita hendak mencari wanita yang bertudung n yang baik sekali akhlaknye.. tapi masih ada banyak  lagikah wanita seperti itu di dunia ini lagi.. ?
korang(pembaca wanita) yang membaca ni..x nak jadi gula-gula yang ketiga ke?yang bercover n sedap isi dalamnya....
sebab yang ketiga itulah yang sering dicari-cari oleh para lelaki termasuk aku sendiri....
sesungguhnya rasulullah pernah bersabda
"sesungguhnya dalam diri manusia itu ada seketul daging.apabila daging itu baik,maka baiklah seluruh anggota.dan apabila daging itu rosak,maka rosaklah seluruh anggota.ketahuilah,itulah hati."

harap korang renung-renungkanlah..
Yang baik datang dari Allah S.W.T...
manakala yang buruk datang dari diri aku sebagai hambanya yang lemah ini...
Yang baik kita jadikan sebagai tauladan dan yang buruk kita jadikan sebagai sempadan..

tapi gula-gula tersebut leh korang bersihkan dan coverkan balik kalau gula-gula tersebut baik isinya.....
daripada yang bercover tapi isinya rasa teruk..
dan alangkah baiknya kalau gula-gula yang bercover itu baik sekali isinya sebagaimana luarannya dijaga


jadilah muslimah yang terbaik luaran dan dalamannya


1 ulasan:

kiki 17 Mac 2013 4:25 PTG  

Semoga kita menjadi wanita ahli surga... Aamiin

Catat Ulasan

Post-post Bermanfaat

Pengunjung

Dikuasakan oleh Blogger.

Blog Kami

Blog Nie Dalam Pengeditan... HArap Maklum... Selain itu, blog ini juga akan diuruskan oleh 2 orang Admin... Terima Kasih.